Hoe maakte Permeke zijn beelden?
Naast brieven van Constant Permeke zijn er ook verschillende foto’s van hem aan het werk in zijn atelier. Door de foto’s naast elkaar te leggen kunnen we verschillende stappen in het werkproces van de kunstenaar ontdekken: het klaarzetten van de armatuur, het boetseren in klei, het bijwerken van de afgietsels in gips,…
Het archiefmateriaal geeft ook inzicht in hoe zijn werkplaats ingericht was, welke beelden er stonden en welke grondstoffen hij gebruikte.
Tijdens het onderzoeksproject worden ook de beeldhouwwerken zelf grondig bestudeerd. De bewaartoestand wordt in kaart gebracht en alles wat in het oog springt is zorgvuldig gedocumenteerd. Het is duidelijk dat Constant Permeke met verschillende materialen werkte: ongebakken aarde, gips, terracotta, brons en kunststeen. Soms beschilderde hij zijn beelden, of zette er een beschermlaag op.
Om meer te weten over hoe de beelden gemaakt werden, wordt er materiaaltechnisch onderzoek uitgevoerd en worden er röntgenfoto’s gemaakt. Daarop kunnen we de armatuur binnenin de beelden zien. We zien waar de kunstenaar verstevigingen aanbracht en kunnen ook materialen identificeren: metaal, hout en soms jute. In het grote beeld De Drie Gratiën werd zelfs een chauffagebuis gebruikt om de middelste figuur te fixeren.
De wetenschappers van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) voeren verder onderzoek uit naar de gebruikte materialen. Hiervoor nemen ze verschillende stalen van de beelden, die ze nadien met een microscoop bekijken en waarop verschillende tests gebeuren om de materialen te identificeren.