Deene drijft en dander zinkt , 1961-08-11

Een complexe potloodtekening toont een chaotische scène met grillige vormen en figuren. Mensachtige en dierlijke elementen verweven zich in een surrealistisch landschap. Fijne, gedetailleerde lijnvoering en schaduwen geven diepte en textuur. De compositie straalt een droomachtige, bijna nachtmerrieachtige sfeer uit, vol beweging en energie. D'Haese vertelde eerder dat hij in zijn tekeningen nooit weet waar hij zal eindigen, maar gewoon begint met tekenen. (Met dank aan studenten Lena De Wolf en Luna Fabré, opleiding Postgraduaat Cultureel Erfgoed KULeuven, 2023-2024)
Vervaardiger D'Haese, Roel
Titel Deene drijft en dander zinkt
Datering 1961-08-11

Standplaats Nu te zien in Mu.ZEE

Objectnaam tekening
Materiaalbeschrijving potlood op papier
Afmetingen 38 x 28 cm (hxb)
Opschrift signatuur rechtsonder Roel D'Haese, datering rechtsonder 11-8-61, titel middenonder deene drijft en dander zinkt

Collectie Voormalige Collectie Provincie West-Vlaanderen (vandaag Collectie Vlaamse Gemeenschap)
Verwerving aankoop, 1979
Objectnummer K000759